En bransje i bevegelse
Ingen ting står stille i transportsektoren, spesielt ikke når det kommer til utvikling av jernbanekjøretøy. Nye innovasjoner krever ofte flere kabler, og den store utfordringen for en kabelinstallatør er å kunne installere alle de nye kablene kjapt, sikkert, enkelt og rimeligst mulig. Paul Cocheril, markedssjef for jernbanesektoren i EMEA HellermannTyton, jobber med tilsvarende problemstillinger på dagligbasis.
"Tidligere ble kabler og ledninger hovedsakelig benyttet til å distribuere strøm gjennom kjøretøyet, men i dag ser vi at datasignaler blir sendt frem og tilbake mellom jernbanevognene - for komfort blant passasjerene, men også for mer intelligent og effektiv togdrift," forteller Paul Cocheril. "På et tidspunkt vil du lure på hvordan du skal rute alle disse kablene når de går ut av kabelkanalene eller skinnene på gulvet eller i taket - for eksempel, rundt dørene."
Fra hengsler til EdgeClip
Den tradisjonelle metoden er å bruke metallhengsler. "Dette er veldig tungvint", forteller Paul Cocheril. "Hengslene må først monteres på, og dette gjør det ofte vanskeligere å forhåndsmontere. Metallhengsler er også relativt tunge, så de påfører ekstra vekt på jernbanekjøretøyet, uten noen spesielle fordeler."
"Early adopters i bransjen går vekk fra denne tilnærmingen og benytter EdgeClip i stedet da det er en mer effektiv løsning. De bruker eksisterende kanter for å feste kabelbuntene sikkert på plass, selv når de er utsatt for kraftige vibrasjoner", forteller Paul Cocheril.
HellermannTyton begynte å utvikle EdgeClip på midten av 90-tallet til bilindustrien for å redusere vekten og størrelsen på kabelfestene. "EdgeClip ble utviklet som et spesialprodukt til å løse en spesifikk utfordring, men som flere av våre produkter, var det så suksessfullt at det ble en av våre standardprodukter," forteller Paul Cocheril. "Nå brukes den til mange ulike industrielle applikasjoner, blant annet i jernbanekjøretøy".
Disse skjulte heltene kan føre kablene i alle retninger og festes enkelt for hånd - noe som sparer tid til sammenligning av metallhengsler som krever verktøy. De er også ideelle til bruk i trange omgivelser og der boring eller lim er upraktisk. I tillegg kan de forhåndsinstalleres, noe som også sparer installasjonstid. EdgeClip stripsene består av varmestabiliserende PA66HS materiale, foten med UV-bestandig PA66W, og EdgeClip klemmen med dobbelherdet og belagt stål. EdgeClip er DIN EN 45545-2 sertifisert iht. europeisk standard og tilfredsstiller kravene iht. EU RoHS direktivet og R22, R23 kravene for HL2 farenivå.
"Minni Mus" - neste generasjons festeløsning
En av de siste variantene i EdgeClip serien er en versjon som lar deg parallellføre to kabler på hver side av en kant. Internt i HellermannTyton kalles disse ofte for "Minni Mus Edgeclips" da de har likhetstrekk med Disney karakterens utseende og minneverdige ører.
"Fordelene med parallellføring er veldig åpenbart," forteller Paul Cocheril. Avhengig av vekten på kabelbunten, la oss si at bunten eller kabelen må festes nøyaktig hver 30. cm horisontalt, eller hver 50. cm vertikalt. Da snakker vi om en betydelig redusering i prosesskostnader og tid - potensielt opptil to tredjedeler - sammenlignet med hengsels-metoden."
Metallklemmene på innsiden er hjertet av EdgeClip serien og er en av årsakene til at festene er såpass solide og vibrasjonsbestandige. "Hvis du tar i betraktning kostnadene for metallhengsler og tiden det tar å montere de, er EdgeClip et veldig effektivt og økonomisk alternativt. Besparelsene er betydelige, og det kan senke presset på de totale kostnadene."
"EdgeClip er kanskje skjult i bekledningen til jernbanekjøretøy, men deres kostnadsreduserende potensiale er veldig synlig på bunnlinjen"
Besparelsene er ikke kun i den første produksjonen av jernbanekjøretøyet. I følge en ledende internasjonal leverandør av jernbaneteknologi er gjennomsnittlig levetid for et tog ca. 40 år. Togene må derimot vedlikeholdes minst en gang i løpet av levetiden, og det gjelder også kabelinstallasjonen. Disse vedlikeholdes ca. hvert 20. år.
"Det du sparer på kabelhåndtering på toget ditt i 2022, vil bli gjentatt- i det minste delvis - senere når installasjonen skal vedlikeholdes," legger Paul Cocheril til. "Dette gjør bruk av EdgeClip - og spesielt en som kan benyttes til parallellføring - enda mer attraktivt. Bare forestill deg økningen på langsiktig kostnader og installasjonstid med bruk av metallhengsler!"
"EdgeClip har lenge vært en uskreven helt i mange industrielle applikasjoner, og de er også nå på vei til å bli det foretrukne produktet for mange applikasjoner i jernbanekjøretøy," forteller Paul Cocheril. "Og fordelene vil selvfølgelig flerdobles når samme festeløsning kan benyttes til å parallellføre kabler, som vår "Minni Mus". EdgeClip er kanskje skjult i bekledningen til jernbanekjøretøy, men deres kostnadsreduserende potensiale er veldig synlig på bunnlinjen."
Se produktoversikt her